Varför firar vi midsommar?

I slutet av juni firas en av våra mest populära högtider – midsommar. Som med många högtider är firandet en blandning av religion, folktro och tradition.

I utbildningsklippet får du se hur och varför vi firar midsommar, med exempel på gamla och nya traditioner. Du får även veta hur sommarsolståndet och Johannes Döparen har anknytning till högtiden.

Till detta utbildningsklipp finns:

• Klippkoll (elevhandledning med uppgifter och quiz)
• Lärarhandledning (pedagogisk inspiration för Klippkoll, Kahoot! och Eduklips minilektioner)
• Kahoot! (interaktivt quiz som testar elevernas kunskaper)

Artikelnummer
EDU991125
0,00 kr

Se hur och varför vi firar midsommar med exempel på gamla och nya traditioner. Du får även veta hur sommarsolståndet och Johannes Döparen har anknytning till högtiden.

Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1-6

Miljö och livsstil
• Olika mattraditioner, till exempel vid firande av högtider.

Undervisningen i historia och religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1-3

Att leva tillsammans
• Skildringar av livet förr och nu

Att leva i världen
• Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom.

Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs åk 4–6

Religion och samhälle
• Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu.
• Hur spår av fornskandinavisk religion kan iakttas i dagens samhälle.

Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs åk 4–6

Hur historia används och historiska begrepp
• Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.

Klippkoll (78.63 kB)